French Flag English Flag Facebook Myspace Google Plus Youtube Twitter Feed diary

Wednesday 13 May 2015

Dave Weckl Acoustic Band au New Morning

Je ne me rappelle pas avoir jamais blogué sur un retour de concert, mais là, il y a des étoiles dans les oreilles, qu’il faut à tout prix empêcher de disparaître...

Un premier set qui démarre sur les chapeaux de roue d’un point de vue purement musical, mais qui aurait pu facilement tourner à la catastrophe. Un mix de façade à chier comme jamais (thank you "denis"). L’ensemble beaucoup trop fort (comme d’habitude), et Dave Weckl Acoustic Band mixé comme Chick Corea Electric Band. La batterie trop devant, le piano trop derrière, le sax noyé dans la purée générale. Et le son. Le son. Le piano du New Morning n’est pas si mauvais, mais là, c’est insupportable de médiums nasillards. En fait, le son est meilleur à travers mon casque de téléphone portable (j’ai oublié mes bouchons d’oreille). Enfin passons. la musique est là dès le départ, pas besoin de se chauffer pendant un set. On sent une cohésion et une complicité étonnante entre tous les musiciens. Et ça dépote, croyez-moi. Binaire, Cubain, ternaire, le tout mélangé. Le premier set se termine par Nothing Personal, de Don Grolnick. Une petite pensée pour Michael Brecker au passage.

Mais le clou, c’est incontestablement la partie "improv" du deuxième set. On se serait bien fait un concert entier comme ça. Comme expliqué par Dave, il s’agit d’une série de solos/duos totalement improvisés et entre-mêlés de compositions. Là, c’est le feu d’artifice. La virtuosité, la musicalité et la complicité de ces types est juste indescriptible. Et tout le monde se fend la poire. Citations à deux balles, grossièretés atonales, arythmiques, tout le monde retombe pourtant toujours sur ses pattes avec une précision déroutante. On se demande comment on est passé de l’improvisation totale au morceau, et réciproquement. Tout coule de source, tout est limpide, Il semble planer un nuage de télépathie au dessus de la scène tellement l’anticipation du jeu de l’autre et la communion des discours est grande, le tout dans des mises en place époustouflantes, dans la virtuosité et la décontraction la plus totale, et surtout la joie de jouer. Dave Weckl est bien connu pour sa grande jovialité. Il a souri au moins 15 fois pendant ce concert, c’est-à-dire plus que je ne l’ai vu faire sur les 25 dernières années. Traduction: il prend son pied comme jamais. Les autres sont ilares, et nous aussi.

On repart avec des étoiles dans les oreilles, et surtout une leçon qu’il fait bon se rappeler: les plus brillants techniciens peuvent aussi être les plus grands musiciens.

On regrette un petit peu quand même le côté business (assez marqué chez Weckl / Oliver typiquement). Pourquoi interdire les photos ? Quel mal cela peut-il faire ? Et le CD à 20 euros alors qu’il est à 15 dollars sur le site de Dave... Bof. Je l’achèterai sur le site. Cela dit, avec les frais de port, ça va sans doute revenir plus cher... ;-)

Sunday 9 March 2014

Accouchement

Entendre jouer ses compositions pour la première fois, par de vrais musiciens (talentueux, qui plus est), c'est un peu comme un accouchement.

Une composition latente est un bébé qui grandi dans le ventre de sa mère. Elle mûri lentement mais sûrement, on interagi déjà un peu avec elle. Il y a l'idée que l'on s'en fait, mais en même temps, on sait que cette idée est floue, imprécise. Comme un bébé, cette composition a déjà sa vie propre. Lorsque l'on n'y pense pas, elle continue de grandir toute seule dans son coin et par moments, elle se rappelle à nous, sans que l'on ne s'y attende. Comme un bébé, une composition n'est pas tout à fait visible. Elle conserve une certaine part de mystère, bien cachée dans son ventre, et l'on ne sait pas vraiment comme elle va sortir...

Et puis un jour, elle est jouée pour de vrai, elle montre enfin son vrai visage. Entendre jouer sa composition pour la première fois, c'est un émerveillement. Le même que celui de voir enfin son bébé au grand jour. Elle vit, elle est aussi belle que dans nos rêves, plus belle encore, mais pourtant différente. Elle n'est pas seulement notre produit. Elle n'est pas seulement à nous. Elle a quelque chose de plus, qui vient d'on ne sait où. Un mystère. Un peu comme si elle existait déjà avant que l'on ne l'écrive.

Alors, on la joue, on l'écoute, on se remémore la grossesse, son histoire, et l'on a envie de recommencer...

Thursday 7 July 2011

The Roland guitar-synth con

Note: Godin Guitars (OFFICIAL) censored me on Facebook for this blog. I do not "like" Godin Guitars (OFFICIAL) on Facebook anymore.

Roland Canada recently launched a guitar synth challenge. The idea is to make a 5 minutes video exhibiting a Roland guitar synth product in action, and the top three winners get an admittedly neat price (Godin guitar + Roland GR + Cakewalk software product).

Even if I were a Canadian, I wouldn't participate in this challenge. This is not a challenge but a con (and this is not the first time Roland does something like this).

If you read carefully the contest regulations, you will find this:

By entering the Roland Guitar Synth Challenge, entrants agree to grant Roland Canada Ltd., its affiliates, partners, subsidiaries and authorized representatives worldwide the right to capture and use their video entry, name, likeness, image or voice in photographic, audio, video, digital or other forms of media (the Media). They also recognize that the Media shall remain at all times the sole property of Roland Canada. They understand and acknowledge that the Media may be used without restriction by Roland Canada Ltd., its affiliates, partners, subsidiaries and authorized representatives worldwide for commercial promotional purposes and acknowledge that they shall receive no compensation of any kind for the use or non‐use of the Media. They also acknowledge and hereby waive any right to inspect or approve the Media or the eventual use to which the Media may be applied.

So in essence, what this means is that every participant is kindly invited to offer Roland the best advertisement video clip they can come up with, for them, and for free of course. The first top three will get a modest compensation and the others will have Roland's eternal gratitude for their hard work (that they will be able to use aggressively without any restriction whatsoever). This is a hell of a marketing campaign. And a cheap one for sure.

The other contest regulations are just as aggressive as this one. For example:

Entries that contain prohibited or inappropriate content as determined by Roland Canada, in its sole discretion, will be disqualified.

Obviously. I wonder, for example, what would happen to an entry exhibiting the use of a clever pedalboard (such as the combination of a Beringher FCB-1010 and a Gordius LGM) instead of an FC-300. I wonder what would happen if in your video, you made a zoom on a rack containing not only a GR product but also an Axon 100 MIDI converter...

So thanks but no thanks. I won't be enrolled into free marketing for a company from which I need to buy products. And for those of you potential participants who think they could get some notoriety out of this, think again: in which circles do you want to be notorious? Amongst other geek musicians or amongst your audience that knows squat about musical instruments?

Roland is in fact well known for this kind of perverted "have your cake and eat it" trickery. Roland is also known for explicitly not doing endorsement deals (no surprise here). When you go to a concert and see a synth with its brand name blacked out, you can bet pretty easily which brand is hidden behind the rubber tape. Remember folks, Roland is not friend with musicians. Roland is a corporation. No matter what, Roland is, and always be... the BOSS. :-)

Thursday 14 January 2010

Computers in Music

What's most important in music is the human emotions and interactions in it right ? There is a side of so-called "contemporary jazz" where musicians end up doing more loops and sequences than actually playing something. This makes music boring and cold to me.

But perhaps not after all. I've just had a glimpse at Pat Metheny's Orchestrion project. I find this absolutely fascinating, and also somewhat worrying. What happens when you remove human interaction from music, especially Jazz ?

Perhaps what's more intriguing is this kind of music being successful (in terms of people actually enjoying it). I got the same sort of feeling when I heard an incredible piece of classical music composed by a computer generated virtual mix of Mozart and whomever else, at the MIT's media lab.

If computers can be as successful as humans at creating music, then it sort of shakes the ground on which I built my passion for this art.

Wednesday 21 October 2009

Bootleg

À l’origine, le terme de « bootleg » désigne l’enregistrement et/ou la distribution non officielle d’une oeuvre artistique (par exemple un enregistrement pirate d’un concert). Plus récemment, le bootleg s’est vu attribué une sémantique légèrement différente: il peut également désigner le mixage (en fait, le mélange) de morceaux différents en simultané, afin de produire une nouvelle « oeuvre », par superposition en quelque sorte.

Le bootleg produit des résultats amusants; écoutez par exemple ce que donne la superposition du Boys don’t Cry de Cure avec le New York avec Toi de Jean-Louis Aubert. Ce qui est moins amusant par contre, c’est d’entendre des gens trouver ça « génial » et se demander « comment on a fait pour que cela marche aussi bien ».

Certes, l’homme de la rue n’est pas obligé de connaître l’existence d’outils de production audio (de traitement du signal en fait) qui peuvent altérer la tonalité d’un morceau sans en changer le rythme, ou l’inverse (merci à tous les DJ du monde de nous matraquer la tête des heures d’affilée avec un marteau-piqueur bien régulier qui transforme la nuance rythmique, si tant est qu’elle existe encore, en une bouillie uniforme). Mais si encore le bootleg s’arrêtait là !

La source véritable du bootleg et de son succès ne réside pas dans la puissance des outils qui permettent sa fabrication, mais bien dans la médiocrité de son ingrédient de base: la musique. Le bootleg n’est efficace que parce qu’il profite de la similitude (voire de l’identité) harmonique et rythmique de morceaux soi-disant différents. Il est certain qu’en mélangeant des fraises avec des fraises, on obtient quelque chose de bon, et l’on peut même prévoir que ça aura le goût de fraise. Il est également certain qu’en mélangeant des morceaux qui se ressemblent tous, on obtiendra quelque chose qui tient debout.

Le bootleg, c’est un peu la vache folle de vos oreilles: une musique qui se nourrie d’elle-même, de sa propre uniformité, de son propre manque d’originalité, afin de se (re)produire elle-même, toujours plus consanguine, toujours plus stéréotypique. Lorsque l’on prend conscience de cela, on comprend que le bootleg ne peut pas être « génial », par définition. Ou plutôt, le vrai génie du bootleg réside dans le fait de se jouer explicitement de l’uniformité musicale et en même temps d’amener l’auditeur à une impression d’originalité.

Alors, certes, le bootleg, c’est rigolo, mais ne lui accordons pas plus de crédit qu’il n’en mérite. Un bon bootleg, c’est surtout un bon indicateur de la pauvreté de notre paysage musical.

Espérons que la musique nous boot-lègue autre chose :-)

Wednesday 3 June 2009

Paul Brochu

So, after more than 25 years of being a fan, I thought I knew everything about Uzeb, including the more technical aspects of their performance (synth control from the 3 of them etc).

And then, here am I, watching the "Last Concert" video, and suddenly noticing that on one of the tunes, Paul Brochu also triggers some "Orchestra Hit"-like synth sound with the elbow !!

Amazing. I'm almost upset...

Wednesday 11 June 2008

La "musique" sur France Info

Pour la fête de la musique, France Info propose aux musiciens auto-produits de se signaler et de laisser quelques extraits musicaux. Un jury sélectionnera ensuite une dixaine de candidats pour diffusion sur leur antenne le 21 Juin.

Donc vous allez sur leur site, vous cliquez sur "Style Musical", et là, vous avez le choix: Pop/Rock, Électro, Chanson, Hip-Hop.

Ben voilà, c’est tout. Ça en dit long sur la place d’une des musiques les plus riches et intéressante dans le PAF. Remarquez, dans "France Info", il n’y a pas écrit "Musique" (dans "France Musique", il n’y a pas écrit "Jazz" non plus, d’ailleurs).

Wednesday 24 October 2007

Buying a Godin guitar in Montreal

Can somebody please explain to me how it is possible that neither of the guitar shops downtown Montreal have a Godin Multiac Steel SA in stock?

The Godin headquarters are like, 36km away? (yes I now, headquarters have nothing to do with instrument factoring and distribution, but still.)

Monday 11 June 2007

Monday Morning

Sometimes, it's hard. You don't sell many CDs, you hardly get one 5 lines review out of dozens of requests. And then, a Monday Morning, you go check your cdbaby page, and you find this from the last customer ...

great CD of original straight ahead contemporary jazz

This is a very good CD (I gave it the highest rating). The songs are original and good, and the musicianship outstanding. It is not overplayed, it is not underplayed, everything fits together well. Verna has two of the songs available as mp3 files on his site, check them out (the rest of the CD, except for one or two songs, is similar in sound). The sound is modern but not too abstract, very listenable and flowing, it is more straight-ahead than fusion. The solos are terrific, Verna is an outstanding jazz guitarist. His tone/sound is more like Metheny than Scofield, but his lines are his own. I'm looking forward to his next CD.

... and then, you go happy again. I just wrote a new song called Monday Morning :-)

Monday 22 January 2007

Norah Jones

Throw her away !! ... from the Jazz shelf.

Her music is so pretty, so sugary that it sticks on you, so stereotyped, so appropriate, unsurprising, so dead.

Sooooooooo not Jazz.

Jazz is crossing outside the crosswalks, doing standing jumps right in the puddle pools. Jazz is alive, it moves, it changes.

I know I don't sound like it, but I have nothing against her music. The existence of any kind of music is justified as soon as there is one person to like it. But what makes me nuts is seeing her classified as Jazz. There are so many, much more interesting musicians that would deserve the room she has in the stores. What drives me crazy, also, is to see a Jazz record label dealing with her instead of taking care of the musicians that would really need it. And finally, what literally makes me freak out is to see that people start believing that they love Jazz, just because they love Norah Jones.

You'll have to excuse me, now. I gotta go puke (too much sugar). :-/

Sunday 14 January 2007

Michael Brecker

It was 1 in the morning in Paris when I eard the news, back from a party, on January the 14th 2007. I don't have the words to describe the sadness with which I went to bed that night. Michael Brecker went away at 57, too soon, too fast, that is not fair. He still had so much to say !

This saxophone giant belongs to the people that remain a bit mysterious to me: it has been 25 years since I can spend hours drinking his music, open-mouthed in emotion and admiration, and yet, I know that can only understand 10% of his discourse.

I think I just realized that for all this time, there hasn't been a day without his company, whether by listening to him, or by whistling one one his tunes...

Michael Brecker is present in my compositions and in my playing, I am sure of it. I know neither how, nore where, but I know, because it is not possible that he is not.

I also know that his music will keep me alive, for the decades to come.